Κυριακή, 14 Ιανουαρίου 2018

Άγνοια Κανονισμών από Κορυφαίους Παίκτες και Δαιτητές

Απίστευτη εικόνα σε σκακιέρα, για αγώνες κορυφής, με τους δύο βασιλιάδες να απειλούνται! Η θέση προέκυψε στον πρώτο γύρο του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Μπλιτς που οργανώθηκε στο Ριάντ, στην παρτίδα Κάρλσεν - Ιναρκίεβ, μετά την 27η κίνηση του μαύρου. Ακολούθησε λάθος απόφαση του διαιτητή, ακύρωση της απόφασης από τον επικεφαλής διαιτητή, ένσταση από έναν παίκτη και απόρριψή της από την αρμόδια επιτροπή.
Ας δούμε την επεισοδιακή παρτίδα:
Κάρλσεν (Νορβηγία, 2837) - Ιναρκίεβ (Ρωσία, 2689) [B20]

1.ε4 γ5 2.α3 Iγ6 3.β4 γxβ4 4.αxβ4 Ixβ4 5.δ4 δ5 6.γ3 Iγ6 7.εxδ5 Bxδ5 8.Iα3 Aζ5 9.Iβ5 Πγ8 10.Ixα7 Ixα7 11.Πxα7 ε5 12.Iζ3 εxδ4 13.Ixδ4 [Bxδ4!] 13...Aδ7 14.Iβ5 Bxδ1+ 15.Pxδ1 Aγ6 16.Aδ3 Aγ5 17.Πε1+ Iε7 18.Aα3 Axα3 19.Πxα3 Πδ8 20.Iδ4 Pδ7? 21.Πα7 Πθε8 22.Pγ2 Pγ7 23.Πβ1 Πβ8 24.ζ3 Iδ5 25.Ixγ6 Pxγ6? 26.Aβ5+ Pβ6 27.Πxβ7+
Ο επικεφαλής διαιτητής της διοργάνωσης Τάκης Νικολόπουλος περιγράφει τη συνέχεια:
«Σ’ αυτή τη θέση του διαγράμματος ο μαύρος έπαιξε την κίνηση 27...Ιε3+ και πάτησε το ρολόι του. Η κίνηση είναι αντικανονική, αφού ο βασιλιάς του είναι σε σαχ. Ο λευκός δεν αντιλήφθηκε την αντικανονική κίνηση και δεν έκανε ανάλογο αίτημα, με το οποίο θα κέρδιζε τη παρτίδα αμέσως. Επιπλέον, ο διαιτητής του ματς δεν ήταν παρών στην παρτίδα και δεν μπόρεσε να επέμβει. Με 16 δευτερόλεπτα στο ρολόι του ο λευκός σκέφτηκε για 3 δευτερόλεπτα και έπαιξε τη κίνηση 28.Ρδ3. Ο μαύρος αμέσως σταμάτησε το ρολόι, κάλεσε τον διαιτητή, υποδεικνύοντας ότι η κίνηση του λευκού είναι αντικανονική, αφού ο βασιλιάς του μαύρου ήταν ήδη σε σαχ. Ο διαιτητής έκανε δεκτό το αίτημα και μηδένισε τον λευκό».
Πηγαίνοντας να δει το αποτέλεσμα, ο Νικολόπουλος δέχθηκε τις διαμαρτυρίες του Κάρλσεν για τον μηδενισμό του. «Αμέσως ζήτησα από τον διαιτητή, παρουσία των παικτών, να μου εξηγήσει το τι έγινε και μετά την εξήγηση τους είπα ότι η τελευταία κίνηση του λευκού 28.Ρδ3 ΔΕΝ ήταν αντικανονική, αλλά απολύτως κανονική και ότι η θέση που προέκυπτε στη σκακιέρα ήταν επίσης κανονική, αφού ο διαιτητής δεν επενέβη και αφού ο λευκός με την κίνησή του έβγαλε από το σαχ τον βασιλιά του και ήταν η σειρά του μαύρου να παίξει. Τους είπα ότι το παιχνίδι πρέπει να συνεχιστεί με την 28η κίνηση του μαύρου και η κίνηση 28.Ρδ3 παρέμενε σε ισχύ, αφού δεν υπήρξε αίτημα από τον λευκό για την προηγούμενη αντικανονική κίνηση του μαύρου, ούτε παρέμβαση από τον διαιτητή».
Ο Ιναρκίεβ διαφώνησε, αρνήθηκε να συνεχιστεί η παρτίδα και υπέβαλε ένσταση, η οποία απορρίφθηκε. Έτσι, η παρτίδα άλλαξε τρεις φορές σκορ: 0-1 με απόφαση του διαιτητή του ματς, παρτίδα σε εξέλιξη μετά την παρέμβαση του επικεφαλής διαιτητή και 1-0 μετά την οριστική κρίση της Επιτροπής Ενστάσεων...
Κατηγορήθηκε ο Ιναρκίεβ (ακόμα και από τον Κασπάροβ) ότι προσπάθησε με αυτό τον τρόπο να κερδίσει μια χαμένη θέση. Ο Τ. Νικολόπουλος δεν το δέχεται: «Είχα μαζί του μια μεγάλης διάρκειας κουβέντα για το περιστατικό και σχημάτισα την εντύπωση ότι δεν είχε τέτοια πρόθεση, απλά είχε υπόψη του μια εντελώς λανθασμένη ερμηνεία των κανονισμών».

Πηγή: avgi

Μπορείτε να δείτε το βίντεο της παρτίδας στο youtube